Anden søndag i advent

4 Dec

48:

2016-12-01-19-10-39

På denne aften vil jeg for en gang skyld bryde formen. Det bliver ikke et digt. Derimod har jeg valgt at bringe et citat fra en bog, jeg læser lige nu. Den handler om kvinder, og det drejer sig om den amerikanske forfatter Angela Carter, som nogle måske kender. Jeg læste engang for mange år siden hendes romaner; blandt andet bogen ”I det magiske cirkus”. Men hun har også skrevet en analyse af kvinderne i Marquis de Sades forfatterskab, og det er MEGET interessant.

Hun bruger det til at sige noget om, hvad der er den moderne kvindes vilkår består i. Her citerer jeg fra afsnittet med den vidunderlige titel ” Blondinen som klovn”. Afsnittet indgår i Angela Carters analyse af Sades bog om Justine eller Dydens Genvordigheder.

2016-12-04-23-36-44

 

 

Leave a Reply

