Verden mellem to floder

3 Oct
Brian Hjulmann - fotograf: Henrik Ohsten Rasmussen

Brian Hjulmann – fotograf: Henrik Ohsten Rasmussen

Husets Teater går tilbage til hvor det hele begyndte. Med udgangspunkt forskellige skabelsesberetninger reflekteres der over menneskelighed og vores fremtid.

Forestillingen ”Skabelsen” er den første forestillingen under den nye ledelse på teatret. Jens Albinus og Laura Ramberg har overtaget stafetten fra Simon Boberg og Mads Wille. Teatret lover en række forestillinger om magt, magtens forvaltning og dens udfoldelse.

”Skabelsen” tager udgangspunkt i skabelsesberetningen, som vi finder i en meget beslægtet form inden for de tre store hovedregioners bøger: bibelen, toraen og koranen. De udspringer alle tre fra et geografisk meget begrænset område mellem floderne Eufrat og Tigris. Det område, som vi i dag kender som Mellemøsten. Det er i sig selv tankevækkende at så mange menneskers moralske, etiske og spirituelle udgangspunkt har en så afgrænset og koncentreret lokalisering.

 

Kan vi starte forfra?

Forestillingens kontekst er at menneskeheden i vor tid har nået en grænse. Vi udvikler os og organisere os socialt på måder, der ser ud til at ende med at vores civilisation går til grunde. Konceptet for forestillinger er at gå tilbage til begyndelsen og starte forfra. Heri ligger både en nysgerrighed overfor menneskehedens udvikling, men det er også en undersøgelse af, om det kunne have gået anderledes – og bedre.

 

Eksperimenterende og krævende

Skabelsen er ikke for dovne sjæle. Jens Albinus anlægger en meget mere eksperimenterende og svært tilgængelig stil end teatrets faste publikum har oplevet de seneste år. Det er en vovet start på en ny periode i teatrets historie. Under Boberg og Mads Wille har publikum fået en række ret kontante og socialrealistiske forestillinger, som ofte har været inspireret af ung tysk dramatik.

Hertil kommer, at Jens Albinus’ første forestillingen heller ikke er særlig sammenhængende. Der er nærmere tale om en række tematisk tableauer, som afløser hinanden. Publikum har svært ved at følge med. Ind imellem tager man sig i at tænke, hvor vi dog er på vej hen. Det er aldrig godt at publikum må afbryde sig selv og dermed miste koncentrationen. Det kunne have været rart med en mere helstøbt og sammenhængende forestilling – især i betragtning af at det er Albinus’ første produktion i chefstolen på teatret.

Forestillingen har derimod nogle meget smukke passager og imponerende skuespilpræstationer. Ulla Henningsen er i absolut storform som Gud og Djævelen. I stykket sidste halvdel har hun en blændende monolog, hvor hun sidder fuldstændig stille på scenen og alligevel udfylder rummet så vi er ved at sprænges i stykker. Men også den unge Brian Hjulmann demonstrerer sine fantastiske evner indenfor fysisk teater.

Det får imidlertid ikke fornemmelsen af manglende sammenhæng og retning til at forsvinde. Jens Albinus har haft en drøm om denne forestilling siden har været 12 år gammel. Det giver selvfølgelig en bekymring for, hvordan det kommer til at gå resten af sæsonen og de næste par sæsoner, men jeg håber ikke, at det får det trofaste publikum til at blive væk. Der er mange spændende takter i denne meget mere vovede profil. Der er i forvejen alt for meget socialrealisme og hverdagsliv i dansk teater.

 

Skabelsen
Skrevet af Jens Albinus
Spilleperiode: 17/9 – 15/10 2016

Husets Teater
Halmtorvet 9
1700 København V

Info: husetsteater

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: