Film – fabulerende smuk poesi

16 May

Meget smukt film-digt om drømmeverdener med død og barndomserindringer. Men også overvågningens tyranni og frygten for luften blander sig i historierne. Det hele oplevet gennem forholdet til en hund.

heart of a dog

Vi bliver præsenteret for et sælsomt drømmeunivers. Hovedpersonen er en hund. Hunden bliver født ud af en kvindes livmoder i filmens begyndelse, men det er ikke en hvilket som helst fødsel. Hunden er på forhånd blevet syet ind i kvinden. Fortællingen drives fremad af Laurie Andersons tøvende stemmen, som ind mellem stopper op midt i sætninger for at mærke efter, før den fuldender den forventede pointe.

 

Amerikansk performancekunstner

Laurie Anderson har været aktiv som interessant og banebrydende performer igennem de sidste 30-40 år. Hun er bedst kendt for multimedia projekter med innovativ brug af teknologi, men hun har beskæftiget sig med række forskellige kunstneriske udtryk som eksempelvis teater og eksperimentel musik.

 

En visuel digtsamling

”Heart of a Dog” betjener sig også af mange forskellige udtryksformer. Filmen er også meget omskiftelig. Den handler om rigtig mange ting. Ind imellem kan man godt bliver meget forvirret og i tvivl om, hvad der egentlig foregår, og hvor vi er på vej hen. Alligevel formår Laurie Anderson at fastholde og bevare koncentrationen. Filmen er som en digtsamling. Den består af en række forskellige elementer med adskilte fortællinger, som tilsammen udgør en fortløbende tematik. Der er forholdet til hunden, men der er også flash tilbage til barndommens erindringer, som bruges til at forklare psykologiske mekanisme og reaktioner hos fortælleren. Midt i filmen er vi helt inden i hunden og ser alt som hunden ville se verden. Kameraet er som hundens øjne, og vi er nede i jordhøjde og lugter os frem. Ind mellem afbrydes fortællingen af referencer til filosofiske citater eller henvisninger til politiske begivenheder. På en helt naturlig måde forbindes overvågning og frygt efter bombningen af World Trade med hundens univers og fortællerens drømmende æstetik.

 

Lou Reeds rystede og rolige sang

Filmen er indrammet af Lou Reeds sang ”Turning Time Around”. Filmen er også dedikeret til netop Lou Reed, der døde for 3 år siden og var Laurie Andersons mand.

Lou Reed selv var også en stor performer. Hans meget sikre stemme, og der var ikke brug for så meget andet. Fans vil huske hans meget minimale virkemidler til utallige koncerter overalt i verden. Kun en mand på scenen, der næsten ubevægelig fremfører sine sange.

 

Den tørre og hæse stemmes glødende æstetik

Det der sammenfatter filmens historier og visuelle æstetik er Laurie Andersons tørre og hæse stemme. Hendes stemme gløder af begejstring for stoffet. Der er konstant en tøvende fremdrift i den måde ordene bliver fremført på. Hun giver sig god tid. Det hele er meget nøgent, rent og skrøbeligt. Hendes tøvende bevægelser i stemmeføringen og åbenhed i fortællingen giver et indtryk er ægthed og ærlighed. Det betyder også at der er meget luft og plads, som giver en følelse af at være budt inden for i hendes univers eller drøm.

 

HEART OF A DOG
– en film af Laurie Anderson

Premiere: 12.maj 2016

Info: www.camerafilm.dk

Filmen har premiere i Grand, Empire, Park Bio, Vester Vov Vov i København, Albertslund Biograferne, Øst for Paradis i Aarhus, Cafebiografen i Odense, Biffen i Aalborg, Nicolai Biograf og Cafe / Film 6000 i Kolding.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: