Julekalender – uge 3

20 Dec
Mwanza- Tanzania

Mwanza – Tanzania

Dogmet for årets december-kalender er, at Louise Kristensen og jeg hver søndag i advent deler hver sit billede fra et sted i verden. Ikke nødvendigvis det samme sted, faktisk aldrig fra det samme sted, viser det sig. I den efterfølgende uge skriver vi korte historier med udgangspunkt i billedet. Som var det kalender-låger. På den måde åbner vi billederne.

Her er mit billede fra 3. søndag i advent og de tilhørende låger. Billedet behøver vel ingen introduktion, men læs alligevel mine låger fra den forløbne uge.

Jeg har de sidste par år haft en konkret dagsorden med kalenderen. I det forgangne efterår har Danmarks Radio valgt at deltage i det almindelig hype om det afrikanske kontinentet og gået i selvsving over en voksende middelklasse. Jeg vil gerne med mine kalender-låger i år fortælle – ikke om Afrika, som jeg ikke ved, hvad er – men om helt almindelige menneskers hverdag og dagligliv i Kenya, Uganda og Tanzania. Det er en hverdag, som har været der hele tiden, og som vil blive ved med at være der, helt uafhængigt af den aktuelle opmærksomhed udefra. En opmærksomhed der selvfølgelig hurtigt igen vil forsvinde, hvorefter vi igen vil være ligeglade.

14.december
MÆNDS SKO

Det er ikke et særsyn med mange smarte herresko til salg i gadebilledet. Mænd køber mange sko. Helst skinnende blanke sko eller kridhvide sko. Derfor vil andre mænd også give dig komplimenter for såvel dine nye sko som smarte tøj. Faktisk vil den første der kommenterer din påklædning ofte være en mand,  ikke en kvinde.

It is not unusual with fancy male shoes for sale in the street. Men buy many shoes. Often shinny shoes or pure white shoes. Therefor men will also give you compliments for your new shoes as well as nice clothes.The first one to comment on your clothing will typical be another man, not a women.

15.december

HAVNEBY

Mwanza ligger i den sydlige ende af Victoriasøen. Jeg var kommet hertil med tog fra Dar Es Salaam. Det vil sige at jeg måtte stå af allerede i Dodoma og overnatte for dagen efter at tage bussen til Mwanza. Det overfyldte tog på tredje klasse kombineret med et akut opstået maveonde var ingen god cocktail. Derimod var det dejligt at se vandet i Mwanza, selvom det ikke er havet. Et sted jeg ofte havde drømt om på den modsatte side af søen i Uganda, også lang tid før jeg overhovedet satte mine ben i såvel Tanzania som Uganda.

Mwanza is located in the south end of Victoria Lake. I arrived by train from Dar Es Salaam. But I had to stop in Dodoma and spent the night and take the bus from there. The crowded train on third class combined with a bad stomach pain was not a pleasant cocktail. It was a delight to see the water in Mwanza, even though it is not the ocean. It was a place I have dreamt about on the other side in Uganda, even long before I ever came to Tanzania as well as Uganda.

16.december
SKRIGENDE RENE

Jeg er vokset op med rengøring hver lørdag formiddag, at der skulle være ryddet op og se pænt ud, men det var ikke før jeg så ugandiske mænds vanvittig rene og skinnende hvide skjorter at jeg fik fornemmelsen af hvad dog en ren skjorte er for noget. De hvide sko på billedet fra i søndags er rene og hvide, og det vil de vedblive at være – også når de bliver købt og brugt dagligt.

17.december
SKOVASK

Ligesom der sidder mænd på gaden og sælger nye sko er der andre mænd i samme gade som pudser og vasker sko. Man afleverer sine sko om morgenen på vej til arbejde og henter dem senere på dagen. Derefter er de hvide sko igen rene og hvide som var de helt nye og netop købt.

18.december
FÆRGEN

Der plejede at være en færge på tværs af Viktoriasøen. Den egentlige passagertrafik er nedlagt for mange år siden, men man kan efter sigende stadig tage med fragtbåden mellem Port Bell og Mwanza. Jeg forsøgte uden held at tage den i Port Bell – og i Mwanza lykkedes det heller ikke. Derimod tog jeg den officielle passagerfærge til Bukoba, hvor jeg mødte Darice, som mente vi skulle være venner, og det blev vi så.

There used to be a ferry across Victoria Lake. The passager service was cancelled long time ago. But it has been possible to take the cargo boat between Post Bell and Mwanza. I tried without luck to take it from Port Bell – and in Mwanza I did not succeed either. Instead I went to Bukoba with the passenger ship, where I met Darice that insisted that we became friends and we have been since.

19.december
MIN AFRIKANSKE DRØM

Jeg er nu dér, hvor jeg altid har drømt om at være. Sådan så det Afrika ud som jeg troede at jeg ville møde i Kampala – først nu møder jeg dét, i Mwanza, præcis på den modsatte side af Viktoriasøen.

I am now, where I have always dreamt of being. It is how I thought it would look like in Kampala on the other side in Kampala – but not until now I meet it, in Mwanza, on the oppesite side of Victoria Lake.

Leave a Reply

