Det sner i Husets Teater

24 Feb

Husets Teater på Vesterbro i København opfører – nogle dage endnu forestillingen SNE, der bygger på Orhan Pamuks formidable roman af samme navn. Det er ligegyldigt om handlingen udspiller sig i Tyrkiet eller som i forestillingen i en lille tysk by. Temaerne i forestillingen er hyper-aktuelle og knytter sig bestemt ikke til den eller den verdensdel, men dem alle.

Der er nok en eller anden slags logik i, at forestillingens forlæg – Pamuks roman er skrevet på grænsen af det ene og det andet kontinent. Istanbul har gennem århundrede været ventil mellem Europa og Orienten. Meget ofte en religiøse fejde. Noget vi kender alt for godt ude på gaden i København, i små og større europæiske byer og mange andre steder i verden. I skæringspunkter mellem kulturer og kontinenter er der særlige erfaringer med sådanne konflikter.

Forestillingens hovedperson er forfatteren Ka, som vender tilbage til sin fødeby for at forene sig med sin ungdomskæreste, som netop er blevet skilt. Det hele går ikke helt som han forestiller sig. Der viser sig at være konflikter mellem muslimer og ikke-muslimer, som Ka pludselig bliver en aktiv del af – selvom han egentlig hverken ønsker det eller gør noget bestemt for at blive det. Sådan er det for forfattere, vi er en del af livet omkring os – det kommer med erhvervet. Men også helt almindelige mennesker kan uforvarende blive centrum for sociale spændinger dér hvor de befinde sig.

323

Fotograf: Henrik Ohsten Rasmussen

Som tilskuer sidder man og ser passivt på, hvad der sker på scenen. Sneen drysser ned over skuespillerne. Scenografien er meget enkel og klar. Udover sneen består den af 2 bokse, der kan drejes som markering af sceneskift. Boksene er åbne i de to af siderne. Undervejs i forestillingen fungerer de som rumadskillelse på scenen. Det varer ikke lang tid før publikums passive og neutrale position anfægtes. Begge sider af konflikten i forestillingen kommer snigende ind på dig. Sammen med begreber om frihed, lighed, ret, demokrati, tro og værdi. Alt forekommer lige værdigt og lige gyldigt, men bestemt ikke ligegyldigt.

Det er mellem 2 bestemte kontinenter, at vi slås – mellem 2 religioner og kulturer. Jeg tror, at hun er min fjende. Hans ansigt spejler sig i min frygt. Det er flodens strøm ved Bosperup. De samme skibe trækker striber af sorg gennem en fælles skæbne. Vi har ikke fortrudt – og intet lært.

Dette er nogle af de tanker og spørgsmål, som meldte sig hos denne anmelder (som også er forfatter, og ved hvad dét vil sige) i selskab med forestillingen SNE skrevet af et dramatiker team fra det tyrkiske miljø i Kreuzberg i Berlin med reference til Pamuk i Istanbul.

SNE
Husets Teater
Spilleperiode: 1.februar – 1.marts, man-fre kl. 20 & lør kl. 17
Billetter: 130-190 kr / 60-120 kr
Billetbestilling: 33251376 (man-fre kl. 14-18)
Gratis adgang for årskortholdere!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: