Pricipper for taxikørsel

4 Feb

Jeg har altid ønsket at leve mit liv på baggrund af forholdsvis enkle og klare principper. Taxakørsel kan selvfølgelig ikke være anderledes end alt det andet. Allerede meget tidligt i livet har jeg mødt mennesker, der dyrkede det minimalistiske. Altid kombineret med stort engagement, voldsom passion og skarpe holdninger til livet omkring dem. Det er dem jeg skylder alt, hvad jeg ejer af fortryllende drømme og anarkistisk vovemod.

Generelt mener jeg, at jeg skal bygge mit liv og mine handlinger på:

1) Hvis du ikke gør en forskel, bør du ikke gøre noget som helst.
2) Tro aldrig, at du er for fin eller fornem eller for ophøjet til at gøre toiletter rene, rydde op efter andre eller feje gulvet.
3) Giv ethvert menneske en chance og flere, ja mange chancer, også selvom de måske ikke lader til at fortjene det eller formår at leve op til dine eller andres forventninger.

Når det gælder konkrete aktiviteter, knytter der sig selvfølgelig langt mere specifikke regler, som jeg lader mig dirigere af. At køre på kryds og tværs af et lands hovedstad og ud i byens opland, er umiddelbart meget enkelt og ligetil. Alligevel er der mange ting, som skal fungere samtidig – og det er kun den, der kører bilen, som kan gøre fra eller til. Helt banalt sagt handler det hele om god service – og det er netop her, at alle problemerne opstår. Kun meget få mennesker forstår, hvad service er for en størrelse. Jeg har været så heldig at møde et par stykker.

Selve diskussionen af, hvad service er, gemmer jeg til en anden gang. Her vil jeg begrænse mig til at opstille nogle enkelte aktiviteter og manerer, som medvirker til at give kunderne i en taxa en god oplevelse på deres vej fra et sted til andet:

1) Spil klassisk musik i bilen, fordi det beroliger dig og overrasker kunderne.
2) Vær neutral, venlig, imødekommende og høflig i din fremtoning
3) Engager dig i samtaler, hav klare holdninger og en meget bred humoristisk sans.
4) Noter alle de steder ned, hvor du henter kunder, og besøg selv alle de barer, restauranter og værtshuse, når du har fri, så du ser, hvad kunderne oplever.
5) Kør selv i taxa, så du kan give en kollega muligheden for en tur til Ålborg, så han ikke længere behøver at lyve om den bedste tur han nogensinde fik 😀

Leave a Reply

