Dovenskab?

6 Jan

Mit digt den 17. december begyndte med 5 linjer pusten og stønnen, måske fordi hele projekt julekalender var en for stor mundfuld – derfor måtte jeg snyde lidt. Jo nærmere vi kom på jul des flere linjer skulle jeg jo skrive, sådan var væddemålet mellem Louise Kristensen og jeg faldet ud.

Her forsøger jeg at råde bod på det ved at flette 5 nye linjer ind i digtet, som jeg håber vil gøre det værdigt til fortsat liv i verden.

Temperaturen stiger
hun har hældt kogende smør over mig
det sprutter og sprøjter
persillen vælter ud af ørerne
de grønne vokser op fra hovedbunden
den sprøde svær knaser som sort sand
dine tænder males til støv
og drysses udover maden
dampen fra kålen fylder næsen med rød saft
den blå farve på bordet har intet med sagen at gøre
den er kun aftryk af tidligere års strabadser
menuen er altid den samme
der er flere etager af varm luft
bliver det dog ikke snart forbudt at gentage sig selv
brun sovs løber langs væggene
det er den store bjørns tårer
fordi dens unger blev spist for tidligt

P1040346

Hvis man vil sammenligne med det oprindelige digt, så gå selv på jagt i min Facebook-profil 🙂

Leave a Reply

