Lohmann’s Tom Kristensen

15 Sep

Fribytter 466x331

Jeg var splittet i to hos Teater V i eftermiddag. Skal jeg anmelde nøgternt eller lade følelserne løbe af med mig? Det endte med en mellem-bedømmelse, fordi forestillingen ikke lige var min smag. Jeg kunne ikke genkende Tom Kristensen i Jesper Lohmann, men forestillingen var alligevel godt komponeret og helstøbt inden for sine egne præmisser. Bedømt efter min smag ville den næsten have skrabet bunden, men anskuet på egne præmisser ville den have sneget sig op i den pæne ende af skalaen.

I min anmeldelse adskiller jeg de to kriterier for bedømmelse – indleder med det nøgterne og konkluderer med mine smagsnuanceringer.

Når det kommer til min personlige smag og opfattelse af Tom Kristensen, så er det måske bare mig, der digter ham ud af værtshusets og morskabens  forvildende omstændigheder? – men sådan er digtere, vi drømmer om virkeligheder med forrykt råddenskab, steder hvor kun ondskab eksisterer, vi ønsker ingen mellemregninger, ikke noget men, kun den hudløse afskrælling af alt levende, på vejen dertil drikker vi os fra sans og samling, men vi dør aldrig i vores eget skidt, fordi vi forfølger et højere formål. Dér helt udenfor rækkevidde bedriver vi hor og smadrer et hvert håb om en bedre verden.

Vi er ikke længere et normalt menneske, men er for evigt jaget vildt hinsides himmel og helvede.

Vi skriger.

Leave a Reply

