Hotel Nelson

8 Sep

hotel nelson

Jeg har været i teatret med min oversætter-veninde. Hun har et lidt andet perspektiv end jeg. Ikke nødvendigvis pga. New York, men fordi hun oversætter dansk dramatik til amerikanske teatre med interesse for Skandinavien. Det giver mig mulighed for at vurdere dansk dramatik i et helt andet perspektiv. Jeg skal nu ikke kun tænke på, hvad jeg mener om Teater Grobs forestilling “Hotel Nelson”. Derfor har jeg chancen for at tænke over ikke alene dramatik og også teatrets rolle på en anden måde.

Set i amerikansk perspektiv giver Teater Grob pludselig mening. Grob har i årtier forsøgt, omend ofte med ironisk distance, at beskrive og gøre grin med dansk middelklasse. Især den del af middelklassen som bor i storbyen, som er mildt venstreorienteret, kulturelt interesseret og intellektuel.

Den ironiske distance var en trend i 1990’erne, hvor Teater Grob trådte sine barnesko i en baggård på Vesterbro i København. De synes aldrig rigtig at have kunnet løsrive sig helt fra sine dannelsesomstændigheder.

I en amerikansk sammenhæng bliver Grob pludselig superinteressant, fordi deres forestillinger er vidnesbyrd om noget ganske særligt i et næsten absurd hjørne af verden.

Den middelklassen, som Grob beskriver, er jo et produkt at en skandinavisk velfærdsmodel. Uden den ville denne middelklasse aldrig kunne eksistere. Jeg forstår godt det må tage sig eksotisk ud. Det er en særlig livsform, som nærmest udgør en parentes i verdenshistorien. Faktisk er det ufatteligt, at vi overhovedet kan eksistere. Vi tror vi er verdensmestre i alt – og det tror da fanden, når vi ikke rigtig er en del af verden. Det er jo super spændende for resten af verden at forsøge at forstå, hvem vi er. Måske lidt som at forstå livet på Mars.

Teater skal udvidde vores horisont. Det er jo fantastisk, hvis man kan tage dramatik fra et sted i verden og forflytte den mange tusinde kilometer væk og se, hvordan det ser ud i en helt anderledes kontekst. Om det giver mening vil jeg overlade til amerikanerne.

Således er Teater Grob alligevel meget mere end blot underholdning, som jeg ellers netop har argumenteret for i min anmeldelse af Hotel Nelson 😉

Se anmeldelse og rating på Kulturkongen

Leave a Reply

