Blachman

9 Apr

Jeg har gennem nu efterhånden mange år spurgt mig selv, hvorfor den mand ikke holder sig bag sit trommesæt. Dér gør han det nemlig vældig godt. Næste gang han kan opleves dér er i Danmarks Radios Koncertsal den 19. april. Det vil jeg glæde mig til.

Igennem en hel uge har jeg tøvet med at tage ordet vedrørende et ubetydeligt talkshow, som har fået ualmindelig stor opmærksom. Selvom jeg må indrømme at Erik Brandt i aftenens program viste en befriende god humoristisk sans, så er det ikke talkshowet, der interesserer mig. Derimod er jeg fuld af forundring over debatten om programmet.

Hvordan kan det være at et så ubetydeligt og ligegyldigt program kan bringe sindede så meget i kog? – desværre bekræfter det måske netop den omtalte puritanisme!

Nøgne kvinder på TV er da ikke noget særligt! – det burde det ikke være. Jeg forstå det ikke. I debatten har man endda kunnet høre en skinger post-kolonial retorik. Helt ude af proportion. Er reglerne for hvad der kan siges og gøres på TV virkelig blevet så snævre.

I uges løb har jeg haft et tanke-eksperiment kørende i mit hoved. Hvordan ville reaktionerne have været overfor et talkshow hvor to offentlig kendte kvinder sad og talte om sex, erotik og mænd mens de kiggede på ukendte nøgne mænd?

Jeg lader spørgsmålet stå – enhver er velkommen til at besvare det – mens jeg fortsætter til en anden tanke, leveret af Torben Steno i Deadline sidste tirsdag lige efter første udgave af det nu så berømte talkshow. Her kaldte Torben Steno talkshowet for en installation. Installationer ser vi normalt på kunstmuseer og gallerier. Talkshowet kunne have været udstillet i Nikolajs Kunsthal i Nikolaj Kirke midt i Københavns centrum.

Hvordan ville det så være blevet opfattet? – ganske anderledes, er jeg sikker på.

På TV kan man derimod ikke lave installationer. Man kan ikke på en public service TV station lave et eksperiment og se hvad der kommer ud af det. Her skal alt filtreres gennem en demokratisk sindelagskontrol. Og lige fortiden er sindelaget meget puritansk.

Jeg synes at det er begrædeligt at et så indholdsløst program kan skabe så meget opsigt, men det betyder måske at der er et behov for at tale om kvinden og manden, om sex og erotik, om begær og lidenskab på en bedre måde og måske ny måde. Desværre lader det ikke til at dette talkshow vil bidrage til det.

Leave a Reply

